FB

Met de gondel varen in Venetië? Doen of niet? Tips, info & prijzen

Volledige reisgids kopen voor € 5

Met de gondel varen in Venetië? Doen of niet? Tips, info & prijzen

12 december 2018 in Venetië0 reacties

De Italiaanse stad Venetië staat bekend voor haar kanalen, waterwegen en vele brurggen. Tijdens een bezoek aan de stad zul je dan ook ongetwijfeld meteen gondels zien opduiken met daarop een gondelier in gestreept shirt met hun typische hoedje. Veel mensen kiezen ervoor om zelf in een van de iconische gondels te stappen om Venetië zo vanaf het water te kunnen bewonderen, anderen doen het voor de romantiek van het gondelvaren alleen al.

Lees hier over mijn bezoek aan de stad, de romantische gondeltochten en hoe je online tickets kan kopen.

Inhoud artikel

Boek je rondvaart met een gondel door Venetië

  1. Geschiedenis van Venetië

1.1. Vroege geschiedenis van de stad

Venetië werd al in de Romeinse tijd bewoond. Er werkten vissers en salinari, mensen die met zout werkten. Het gebied was ook een vakantieoord voor rijke Romeinen uit nabije steden zoals Padua en Aquileia. Wanneer het Romeinse Rijk uit elkaar begon te vallen en de Germaanse volkeren land konden winnen, trokken veel mensen zich terug naar de moerassige gebieden aan de kust. Iemand die niets van het gebied afwist, kon er namelijk niet zo makkelijk manoeuvreren. Het gebied was daarom makkelijk te beschermen en de lagunes bleven zo uit de handen van de Germanen en later ook van de Byzantijnse volkeren, waarmee de Venetianen nauwe banden hadden. Al snel groeide de Venetiaanse staat uit de samensmelting van de verschillende eilandjes onder leiding van een doge.

1.2. Grootmacht Venetië

In de negende eeuw stalen een aantal Venetiaanse koopliederen het stoffelijk overschot van Sint-Marcus de evangelist uit Egypte om ze daarna in de kapel van de doge te begraven. Die kapel werd later de Basilica van Sint-Marcus. In die tijd had Venetië de macht veroverd over de Adriatische zee en al snel werd de stad de belangrijkste handelspartner van Byzantium en Noord-Afrikaanse prinsen. Venetië wilde die positie maar al te graag verdedigen en viel andere havens in de Adriatische zee daarom aan om die alleenmacht te houden. De positie van Venetië groeide daarom constant, niet alleen als handelsmacht, maar ook als zeemacht.

Aan het einde van de vijftiende eeuw werd Venetië echter verslagen door de Fransen. Daarna verkleinde de macht van de doge sterk en werd de staat Venetië langzaamaan een onderdeel van een groter rijk om uiteindelijk de Italiaanse stad te worden die we vandaag de dag kennen.

1.3. Het ontstaan van de gondel

Water is altijd heel belangrijk geweest voor Venetië aangezien de stad uit een verzameling eilanden bestaat. Al snel werd er dan ook een nieuwe soort boot ontworpen die makkelijker kon manoeuvreren op de kanalen tussen de eilanden dan een gewone boot. De gondola’s werden in eerste instantie alleen als privébootjes door de rijkere klasses gebruikt om zich door de staat te kunnen bewegen, maar aangezien niet iedereen zich een gondola kon veroorloven en er maar weinig bruggen tussen de verschillende eilanden waren, ontstonden er al snel publieke gondels.

In de 16de eeuw waren er zo’n 10 000 gondels in Venetië, van kleine ponten tot grotere vrachtgondels. De meeste gondels voeren over de Canale Grande, het commerciële hart van Venetië. Ook vandaag zijn daar nog de meeste gondels te vinden.

  1. De Venetiaanse gondel

2.1. De Venetiaanse auto's

Gondels zijn al in de 11de eeuw ontstaan en werden niet alleen gebruikt voor het vervoer van personen, maar ook voor vracht. Na de komst van de vaporetto’s, de waterbussen, in de vorige eeuw is de oorspronkelijke functie van de gondels verloren gegaan en worden ze tegenwoordig eigenlijk uitsluitend voor toeristische doeleinden gebruikt.

Een gondel heeft een standaard afmeting van 10,87 meter lang en 1,42 meter breed op het breedste punt, en weegt al snel zo’n 350 kg. Door die afmetingen kunnen de gondels gemakkelijk door de kanalen varen. Ze kunnen maximaal 6 personen vervoeren.

2.1. Het bouwen van een gondel: een vak apart

Gondels worden met de hand gemaakt in zogenaamde squeri, speciale werkplaatsen voor het maken en onderhouden van gondels. Sommige squeri zijn klein en repareren alleen kleine boten, maar er waren ook grotere squeri waar zelfs schepen gemaakt werden. Alle squeri hadden wel met elkaar gemeen dat ze aan een kanaal gelegen waren, zodat de boten gemakkelijk te water gelaten konden worden. Tegenwoordig zijn er nog maar een paar squeri voor de 400 gondels die nu nog door Venetië varen. Een nieuwe gondel kost al snel 15.000 euro en bestaat uit maar liefst 280 verschillende onderdelen die van 8 verschillende soorten hout gemaakt worden. Er wordt gebruik gemaakt van eikenhout, iepenhout, lindeboom, larikshout, spar, kersenhout, walnoothout en mahonie. Nadat een gondel gemaakt is, moet de boot ook grondig onderhouden worden, en ook dat is heel prijzig. Tijdens de wintermaanden worden de gondels uit het water gehaald om de boten op te knappen en te onderhouden.

2.3. Strikte regels voor gondel en gondelier

In 1562 werd in een decreet bepaald dat de gondels alleen maar in het zwart geverfd mochten worden. Er bestaan ook strenge kledingvoorschriften voor de gondeliers. Ze dienen een zwarte broek met een gestreept t-shirt te dragen. Ook hebben ze vaak een speciale hoed, maar die hoeven ze niet altijd te dragen. Ook zingen sommige gondeliers en geven ze informatie over de stad en de geschiedenis van Venetië, al is dat geen vereiste en zullen niet alle gondeliers dat doen.

2.4. Een gondelier worden

Het kost zo’n 400 uur training om met een gondel te leren maneuvreren. Een gondelier moet niet alleen leren roeien, maar ook achteruit leren varen, en de gondel leren draaien, vertragen en stoppen. Een nieuwe gondelier moet ook een examen afleggen over het besturen van een gondel en ook een examen over de geschiedenis van Venetië en haar bezienswaardigheden. Ook moet een gondelier naast Italiaans nog minstens een andere taal kunnen spreken. De meesten spreken dan ook vaak Engels en Frans. Jaarlijks worden er maar drie of vier nieuwe vergunningen uitgereikt. In 2010 kreeg Giorgia Boscola als eerste vrouwelijke gondelier een vergunning en kon ze als de eerste gondoliera het water op.

  1. De verschillende routes

Er gaan veel verschillende routes door Venetië en de ene gondel vaart langs andere bezienswaardigheden dan een andere gondel. Zo varen gondels vanaf S. Simeon Piccolo langs het Piazzale Roma, de Faculteit van Architectuur en de basilica van S. Maria Gloriosa dei Frari, terwijl de gondel van Santa Sofia je meeneemt naar de Rialto-brug, en de gondel vanaf Santa Maria del Giglio je mee langs het La Fenice theater brengt.

  1. Met de gondel door Venetië: Tips & prijs

4.1. Een gondel vinden

In Venetië kan er op veel plekken opgestapt worden op een gondel. De grootste gondelhaltes zijn te vinden bij het Hotel Danieli, aan het San Marco Plein, bij Campo Santa Sofia, bij de Rialto-brug, en bij de vaporetto-stations San Toma, Giglio, Vallaresso. Daarnaast staan ook bij de meeste kleine bruggen gondeliers te wachten op passagiers.

4.2.Wat kost een gondelvaart in Venetië?

Er zijn standaardtarieven vastgesteld voor een rondvaart in een gondel, maar vaak vragen de gondeliers meer. Je kan dan ook onderhandelen over de prijs, maar ga niet te laag want ze "recupereren" dit door je een kortere vaart aan te bieden. ’s Avonds kost een gondelvaart meer dan overdag. Het is echter ook mogelijk om een gondelvaart te delen met anderen, zo kan je geld besparen.

4.3. De stad Venetië heeft prijzen vastgelegd voor een gondelvaart:

  • De eerste 40 minuten varen kost € 80. Elke bijkomende 20 minuten kost € 40 extra.
  • Na 19u is de basisprijs € 100, en komt er elke 20 minuten € 50 bij.
  • Maximaal 6 personen kunnen in een gondel. Wil je graag eens een vaart meemaken? Vergeet dan vooral dat het (te)veel geld kost :-) en ga gewoon genieten ... Om de prijs te drukken kan je ook altijd een gedeelde gondelvaart doen. Dan zit je samen met andere toeristen in 1 gondel.
Onze tip: koop vooraf online je tickets voor een gondelvaart, zo kan je meteen van de romantische tocht genieten.

4.4. De beste opstapplek

Gondels varen in het zomerseizoen dagelijks en je zal niet al te lang hoeven te wachten om op een gondel te stappen. Het is aan te raden om de grote gondelhaltes zoals San Marco achter je te laten en rustigere plekken een gondel in te stappen.
De meeste toeristen stappen op aan het Canale Grande, waardoor een gondel op een zijkanaal of aan het Dogepaleis, gemakkelijker en soms zelfs goedkoper is.

  1. De traghetto: Venetiaans pont

Om het Canale Grande over te steken kan je de traghetto nemen, er zin immers weinig bruggen over het kanaal. Dat is een gondel die als pont gebruikt wordt en passagiers van de ene kant van het kanaal naar de andere kant brengt. De traghetto is een perfecte en goedkope manier om eens in een gondel te zitten ... want eerlijk, het is toch een zeer toeristisch gedoe, niet?

  1. De vaporetto: de waterbus

Venetië kent ook nog de vaporetto, ofwel de waterbus. Dat is de enige vorm van openbaar vervoer die in Venetië te vinden is en werkt dan ook als een daadwerkelijke bus. De vaporetto vaart langs verschillende haltes waar men in en uit kan stappen. Koop je tickets online

  1. Filmpje: romantische gondeltocht in Venetië

Wat mag je verwachten van een romantische gondeltocht op de Venetiaanse kanaaltjes? Dit filmpje laat zien hoe adembenemend mooi Venetië eruitziet vanuit een gondel. Om dat alles in levenden lijve te bewonderen, zul je natuurlijk zelf moeten instappen!

  1. Download je gratis stadswandeling Venetië

Ontdek de stad met onze gratis stadswandeling Venetië. Ideaal om Venetië volledig te verkennen op eigen tempo. Nog meer zien? Koop onze reisgids Venetië met volledig uitgewerkte stadswandeling + 35 highlights en heel wat verborgen pareltjes (én GPS coördinaten). Eerst uitproberen? Download de gratis preview reisgids Venetië en ga op pad!

Wil je elke week leuke reistips en voordelen ontvangen?