Kan je op reis gaan met een elektrische auto? 20 tips op vakantie met je EV

Koop de volledige reisgids voor € 10

Kan je op reis gaan met een elektrische auto? 20 tips op vakantie met je EV

16 juli 2021 in Reisinfo0 reacties

We zullen je meteen geruststellen: Ja, je kan met een elektrische auto op reis of vakantie. Zelfs afstanden afleggen tot 1200 km op één dag (Zuid-Frankrijk, Noord-Italië, …) zijn mits wat voorbereiding geen probleem en dat gaan we bewijzen in deze blog. Je wil natuurlijk niet stil komen te staan op een plek waar geen laadpaal te bekennen is.

De informatie in dit artikel is voor elke elektrische auto, dus niet voor één bepaald merk.

Met onze 7 vragen rond reizen met een EV (elektrisch voertuig) geven we heel wat praktische tips zodat je snel wegwijs raakt. Deze blog is geschreven door een reisredacteur die 50.000 km per jaar achter het stuur zit van zijn elektrische auto (Hyundai Kona EV 64 kWh).

Inhoud artikel

  1. Openbare laadpunten in Europa

Europa is goed op weg met het aantal openbare laadpunten. Op dit moment zijn er al ruim 200.000. Dit komt omdat steeds meer landen inzien dat het belangrijk is om te investeren in een goed dekkend oplaadnetwerk. Toch is er nog werk aan de winkel en is deze dekking nog lang niet overal gegarandeerd.

In België zijn er bijvoorbeeld ruim 8.000 openbare laadpunten, maar deze staan grotendeels in de grote steden en het laadnetwerk is dus nog lang niet dekkend. Zelfs als je door het land gaat rijden is het dus verstandig om je route goed uit te stippelen. Gaat je reis naar Nederland of Duitsland? Dan heb je al meer kans op een route met een dekkend oplaadnetwerk. In Nederland staan bijna 60.000 publieke laadpalen en in Duitsland 43.000.

Ook Frankrijk beschikt over aardig wat oplaadpunten, net als Noorwegen. Opvallend in Noorwegen is dat je als elektrische rijder van meer privileges geniet. Je mag er bijvoorbeeld met een elektrische auto gratis parkeren en, als je met meer mensen in de auto zit, gebruikmaken van de busbaan.

In Groot-Brittannië komen er ook steeds meer laadpunten bij en kun je in de Eurotunnel zelfs gebruik maken van snelladers. Ga je naar Spanje? Dan is een goede voorbereiding echt geen overbodige luxe. Hier hebben ze namelijk nog een inhaalslag te maken als het op laadpunten aankomt.

Hoe zuidelijker je op reis gaat, hoe beter je je moet voorbereiden. In België, Nederland, Duitsland en de Scandinavische landen zijn er er voldoende laadpalen beschikbaar.

  1. Veelgestelde vragen over elektrisch laden

Hoe kan ik laadpalen opzoeken op reis?

Geen enkele online kaart is compleet, ook niet Google Maps of de GPS in je auto. Ik gebruik steeds een combinatie van twee kaarten: Plugsurfing en NewMotion. Dit zijn online kaarten van twee populaire laadpassen waar je bij meer dan 150.000 publieke laadpunten terecht kan in Europa. Die kaarten staan ook in hun app. Gebruik ze beiden, zelfs bij snelladers staan ze niet altijd op beide kaarten. Bij gewone laadpalen heb je zeker beiden nodig.

Laadpalen bij hotels en bedrijven staan niet op die kaart. Het zijn alleen publieke laadpalen waar iedereen terecht kan die op de kaarten staan. Bij Booking.com kan je hotels selecteren met laadpaal door bij ‘faciliteiten’ te kiezen voor ‘oplaadpunten EV’.

Rij je met een Tesla? Dan heb je nog een extra netwerk van laadstations waar je terecht kan. Andere merken kunnen niet terecht aan een laadpaal van Tesla.

Nog meer meer apps met laadpunten

Wanneer je op vakantie gaat met een elektrische auto, dan is het slim om van te voren een aantal apps op je smartphone te downloaden waarop de laadpunten in Europa te zien zijn.

Door meerdere apps te downloaden weet je zeker dat er op z’n minst één onderweg goed werkt. Hou deze apps er ook bij wanneer je de route gaat uitstippelen, zodat je goed voorbereid op pad kunt gaan. Als je slim bent kijk je daarnaast of de oplaadpunten ook een sanitaire stop zijn, dan heb je echt aan alles gedacht..
  1. Een goed begin is het halve werk

Wil je je vakantie stressvrij beginnen en met een volle accu naar de plaats van bestemming vertrekken? Dat kan met een laadpaal thuis. ‘s Nachts zet je de elektrische auto aan de lader en ‘s ochtends kan de reis beginnen. Je hoeft dan alvast voor heel veel kilometers geen rekening te houden met het vinden van een openbaar laadpunt.

Is dat dan niet duur, zo’n laadpaal thuis laten installeren? Ja en nee. De aanschaf en installatie zijn inderdaad een investering, maar uiteindelijk ben je met thuisladen een stuk voordeliger uit. Thuisladen kost in België ongeveer tussen de 22 en 30 cent per kWh, terwijl openbaar laden met gemak drie keer zo duur kan zijn. Zo verdien je de investering in de laadpaal uiteindelijk terug en scheelt het je daarnaast een hoop gedoe.

TIP: Bekijk hier ons overzicht van installateurs als jij ook een laadpaal thuis wil laten installeren.

  1. Hoeveel afstand kan je afleggen op één dag?

Veel hangt af van de actieradius van je EV

  • Bedraagt de actieradius van je EV meer dan 400 km dan kan je tot 1200 km per dag afleggen.
  • Bij een actieradius van meer dan 300 km kan je tot 800 km per dag afleggen.
  • Idealiter zal je telkens minimum 3x moeten laden. En daar hoef je geen tijdverlies voor op te lopen tegenover een benzinewagen. Plan je stops in voor ontbijt, lunch en namiddagstop.

Bouw een veiligheidsmarge van 70 km in

Afhankelijk van de beschikbare snelladers laat ik de actieradius nooit zakken onder de 70 km, tenzij bij het laatste stukje naar je vakantieverblijf. Die veiligheidsmarge van 70 km is voor het geval het laadstation defect is, er een lange wachtrij zou zijn of je laadpas daar niet werkt. Dan heb je nog de mogelijkheid om naar een andere snellader te rijden. Tijdens de lange reizen is het geen optie om aan een gewone laadpaal te laden (zie verder).

Bouw een veiligheidsmarge van 70 km is voor het geval het laadstation defect is, er een lange wachtrij zou zijn of je laadpas daar niet werkt.
  1. Wat is de exacte actieradius van je EV?

Zo’n lange afstand afleggen naar je vakantiebestemming is totaal verschillend van je dagdagelijkse verplaatsingen. Tijdens je reis leg je bijna uitsluitend kilometers af op de snelweg en het verbruik van een EV ligt er veel hoger dan bij gewone wegen en zeker al bij stadsverkeer. Testen en meten is de boodschap!

TIP 1: Hou je snelheid constant op 110 km/u

Schakel je cruise control in om het zuinigst te rijden. Een snelheid van 110 km/u laat je ook toe om vrachtwagens snel in te halen en is ook minder vermoeiend om te rijden dan aan 130 km/u op de snelweg. Het verbruik van een EV stijgt zeer snel boven die snelheid.

TIP 2: Doe een test van minstens 50 km

Doe een test van minstens 50 km aan die snelheid om te testen wat je verbruik is. Reis je in de zomer, doe dit dan bij droog weer en warme temperaturen. Neem je een fietsendrager mee op reis? Doe de test dan met die fietsendrager én fietsen. Reis je met een zwaar beladen auto (passagiers en bagage)? Simuleer dat dan ook tijdens de test. Dan pas kan je een juiste inschatting maken van je actieradius die je hebt tijdens je vakantie.

TIP 3: Probeer eens een snellader én je laadpas

Heb je nog nooit je voertuig opgeladen aan een snellader? Stop dan even bij een snellader en probeer het uit. Zorg ervoor dat je batterij op minder dan 70% staat en bij voorkeur bij een temperatuur die je mag verwachten op je reis. En zo weet je meteen ook of je laadpas werkt.

Kan er een probleem zijn met het laden? Ja, sommige EV’s hebben geen koeling van de batterij. Bij gewoon laden is dat geen probleem maar bij snelladen moet de batterij gekoeld worden als het warm weer is. Of je batterij gekoeld is of niet kan je navragen bij je dealer.

TIP 4: Wat met de airco?

De airco gaat inderdaad je verbruik doen stijgen. Is je EV uitgerust met een warmtepomp dan zal je dat niet merken aan je verbruik. Heb je geen warmtepomp dan is het uitzetten van de airco ook geen optie, zet de temperatuur eerder niet te laag dan vraagt die airco niet veel energie. Ramen openzetten is zeker geen optie want rijden met alle ramen open zal je verbruik evenveel doen stijgen als het gebruik van de airco. Een bloedhete auto is bovendien zeer slecht voor de concentratie van de chauffeur.

TIP 5: Laat de aanhanger thuis

Hoe klein de aanhangwagen ook is, je EV zal tot 50% meer verbruiken dan bij je dagdagelijkse verplaatsingen. Een kleine caravan trekken is echt nog niet voor een elektrische auto, de actieradius is hiervoor te klein.

  1. Welk laadpas gebruiken in het buitenland?

Wat te doen bij problemen bij de laadpaal?

In tegenstelling tot brandstof tanken kan je je niet wenden tot de kassa van het benzinestation voor informatie of om problemen op te lossen. Op elk laadstation staat een telefoonnummer en het nummer van de laadpaal. De enige oplossing bij eventuele problemen is dat noodnummer te bellen. Je komt terecht bij een supportdienst die veelal de computer van die laadpaal zal resetten, dit kost tijd en is niet altijd de oplossing. Als er nog een andere laadpaal beschikbaar is neem je best die, dat is de snelste oplossing.

Ga voor meerdere internationale laadpassen

  • Neem zeker twee verschillende internationale laadpassen mee. Bij Plugsurfing en NewMotion hoef je geen abonnementsgeld te betalen als je ze niet gebruikt.
  • Deze hebben ook de grootste dekking in Europa, je kan er bij elk van hen terecht voor het laden bij meer dan 150.000 laadpunten.
  • In de praktijk kan je bij bijna elke snellader de twee kaarten gebruiken, vergelijk hun prijzen, die zijn beschikbaar in hun app.
  • Vraag minstens 3 weken voor je vertrek op reis je laadpas aan. Het duurt soms wel even om de laadpas thuis toegestuurd te krijgen en die geactiveerd te krijgen. Je moet ze ook nog eens uittesten vooraleer op reis te vertrekken.

Hou je fysieke laadpas altijd bij de hand

Laden bij een laadstation kan alleen via de app of via het laadpas (vorm van een bankkaart). Ik raad aan om zeker de fysieke laadpas steeds bij de hand te hebben. Met de app regelmatig communicatieproblemen. Het duurt soms extreem lang tot de app de opdracht van laden heeft doorgestuurd naar de laadpaal. Het laden starten en stoppen met een laadpas gaat steeds sneller. In Duitsland zijn er soms gewone laadpalen waar het connecteren alleen kan via de app.

Met 2 laadpassen heb je steeds een backup

Soms is er een probleem met een laadpas, dan is het altijd nuttig dat je een tweede bij je hebt van een ander merk. Veelal heeft het met de communicatie te maken tussen de laadpaal en de server van het laadpas. Dan kan je het laadproces onderbreken en verder doen met de andere laadpas.

Niet elke laadpaal is te gebruiken

  • Kan je elke laadpaal gebruiken? Neen, die moet compatibel zijn met je laadpas, dat kan je zien op de app of op de online kaart.
  • Bij snelladers gebeurt het zelden dat je niet kan laden met NewMotion of Plugsurfing.
  • Bij gewone laadpalen kunnen die al eens van een kleine distributeur zijn en ze zijn niet beschikbaar op internationale laadpassen.
  • Soms kan je die wel gebruiken met je kredietkaart, maar de procedure is veelal zeer omslachtig.
  1. Wat je moet weten over snelladers en gewone laadpunten?

Een snellader van 100 kWh geeft je zelden 100 Kwh

  • Ik wil jullie toch waarschuwen, je krijgt niet wat je ziet! Een snellader van 100 kWh geeft je zelden 100 kWh. Dit kan aan verschillende oorzaken liggen.
  • Je auto communiceert met de laadpaal en kan opdracht geven om niet boven een bepaald wattage te laden.
  • Veel EV’s zijn niet geschikt voor aan 100 kWh op te laden.
  • Soms zijn er veel laadpalen bezet in het laadstation waardoor er niet voldoende stroom voorhanden is.
  • Soms zijn laadpalen technisch niet in orde voor 100 Kwh door te sturen.

Wees tevreden met 50 kWh

Wees tevreden met 50 kWh. Dat betekent dat je ongeveer 45 minuten nodig hebt om je wagen op te laden tot 80%. Boven de grens van 80% gaat het opladen sowieso trager. Het zal geleidelijk zakken naar 25% om vanaf 90% te zakken tot 10 kWh of minder. Addertje onder het gras: dit is wel aan het tarief van een snellader … dus een vrij dure zaak.

De hoge kostprijs van het snelladen

En dit brengt ons meteen naadloos tot het volgende onderwerp, de hoge kostprijs van snelladen (DC). Prijzen verschillen per land en provider.

  • Om je een idee te geven hierbij de tarieven januari 2021 bij Plugsurfing in Duitsland: standaard 0,69€/kWh maar aan de laadpalen van Ionity 1,09€/kWh.
  • De laadpalen van Ionity zijn dikwijls de beste en snelste. Dit zijn tarieven die je ook ziet in andere landen maar soms heb je wel eens een goedkopere (tragere) laadpaal. Daardoor is je kilometerprijs met je EV even hoog als bij een benzinewagen.
  • Maar je ken veel besparen door: thuis vertrekken met volle batterij en bij hotel aankomen met bijna lege batterij. Bij het hotel kan je laden aan een veel lager tarief, soms gratis.

Wat je moet weten over gewone laadpunten op vakantie?

  • Als je bij de gewone laadpalen de capaciteit bekijkt dan zie je veel hogere wattages dan je krijgt. Opnieuw dit kan aan vele oorzaken liggen, idem als deze bij de snelladers.
  • Bij een 11 kWh krijg je veelal tussen de 4 à 5 kWh en bij een 22 kWh tussen de 7 kWh en 12 kWh.
  • Een EV heeft steeds een limiet bij het gewoon opladen. Meestal is dit begrenst op 7 of 11 kWh, raadpleeg je dealer.

Tarieven van gewone laadpalen (AC) wisselen zeer sterk

  • Plugsurfing hanteert in Duitsland een vast tarief van 0,49 €/kWh (januari 2021). In andere landen kan dit veel lager zijn. Maar toch is het oppassen geblazen.
  • Bij sommige laadpalen moet je ook betalen per tijdsblok dat je EV aan het opladen is.
  1. Tips om je reis nog gemakkelijker maken?

Hierbij geven we je een paar kleine tips die je reis nog veel aangenamer maakt. Reizen met een EV maak je daardoor ontspannend en je wilt nooit nog met een andere wagen op reis.

TIP 1: maak een degelijke planning op

  • Heb je een actieradius van 400 km, plan dan je eerste stop na ongeveer 300 km. Kijk op de kaart bij welke halteplaats je een snellaadstation ter beschikking hebt.
  • Je bent dan al bijna 3 uur aan het rijden, zeker tijd voor een rustpauze, ontbijt, toiletstop.
  • Binnen de 45 minuten is je wagen terug op 80% opgeladen. Tijd voor een volgende stop te plannen …

TIP 2: kies een verblijfplaats met laadpaal

  • Het hoeft daarom niet direct bij het hotel of in het vakantiepark of -huis te zijn. Het kan ook in de straat zijn.
  • Bij Booking.com kan je hotels selecteren met laadpaal door bij ‘faciliteiten’ te kiezen voor ‘oplaadpunten EV’.
  • Logeer je in een kleiner hotel, informeer dan even of je de wagen niet bij hen aan een gewoon stopcontact mag aansluiten. Je laadcapaciteit is dan beperkt tot 2 kWh maar als je tussen 18u en 9u kan laden, dan is dat 13 uur x 2 kWh is 26 kWh. Voldoende voor een daguitstap en dikwijls rekenen die hotels daar geen kosten voor aan.

TIP 3: neem je kabels mee

Veelal heb je twee kabels gekregen bij je EV. Eentje voor het gewone stopcontact en een type 2 mennekes voor de gewone laadpalen. Neem ze beiden mee ook al voorzie je dat je ze om een of andere reden niet nodig hebt.

Nog een kabel nodig? Bestel deze online, bekijk hier onze selectie.

TIP 4: blokkeer de laadkabel

  • Als je deuren gesloten zijn en het voertuig is aan het opladen dan zal veelal de laadkabel automatisch geblokkeerd zijn en kan die niet gestolen worden.
  • Maar als het opladen gedaan is komt de kabel vrij, tenzij je het knopje in je voertuig om dit te voorkomen hebt aangezet.
  • Kijk na in de handleiding van je auto waar dat knopje op je dashboard zit.

TIP 5: rij zuinig door de regeneratie bij het remmen

  • Bij het remmen zal je EV elektriciteit produceren. Bij heel wat EV’s kan je zelf bepalen op welk niveau dit moet gebeuren door peddels aan het stuur.
  • Op reis ben je dikwijls in de bergen aan het rijden en kan je daardoor het rijbereik verhogen.
  • Rij je met je auto naar de sneeuw? Vergeet dan zeker niet om je sneeuwketting mee te nemen.
Ter illustratie een persoonlijke ervaring. Op een afstand van 420 km waarvan in totaal 40 km daling van 200 m naar 30 m, steeg het rijbereik van 460 km naar 520 km (ca.20°C - droog weer - weinig wind).

TIP 6: op zoek naar de snellader

  • Spijtig genoeg ontbreekt op de snelwegparking soms elke signalisatie naar de snellader. Bij elke parking staan ze op andere locaties, soms totaal niet logisch, soms totaal verstopt.
  • Rij dan ook voorzichtig de snelwegparking op en laat je reisgenoten goed rondkijken want op veel snelwegparkings mag je niet zomaar omkeren.
  1. Welke laadkabels koop je best voor je elektrische auto?

Om je op weg te helpen in het grote aanbod hebben we alvast drie oplaadkabels geselecteerd:

Green Cell EV laadkabel

  • Verspil geen tijd met de Green Cell EV type 2 laadkabel.
  • Hiermee laad je uw elektrische auto zo snel mogelijk op met een capaciteit van maximaal 22 kW.
  • 5 meter lange GC-kabel is voorzien van de meest populaire Type 2 connector waardoor je hem eenvoudig kan aansluiten op elk laadstation in Europa.
  • Bestel deze laadkabel online!

Blaupunkt Oplaadkabel Electrische Auto Type 2

  • Deze BLAUPUNKTenkelfasige laadkabel is geschikt voor het opladen van elektrische auto's van type 2.
  • Met de 16A-capaciteit laadt het veilig op tot 3,7 kW.
  • De BLAUPUNKT kabel is ontworpen volgens de IP54 standaard, waardoor deze veiligs buitenshuis kan gebruikt worden bij eender welke weersomstandigheden.
  • Verder heeft de laadkabel een totale lengte van 8 meter wat maximale flexibiliteit biedt.
  • Bestel je Blaupunkt laadkabel online!

Green Cell EV Power Cable

  • Green Cell EVPower Cable is de ideale oplossing voor wie een universeel en mobiel laadsysteem wil.
  • Laad je auto op waar je ook bent met een standaard stopcontact.
  • Dankzij de optimale kabellengte van 6,5 meter is het altijd comfortabel om deze aan te sluiten op het stopcontact.
  • De GC EV Power Cable zorgt voor het snelst mogelijke opladen met 3,6 kW wat zo’n 75% sneller is dan het opladen bij de meeste mobiele netladers.
  • Het minimalistisch ontwerp en extreem duurzame behuizing is een garantie voor comfort en betrouwbaarheid.
  • Bestel deze universele laadkabel online!
  1. Geniet van de vakantie

Je kan jezelf natuurlijk goed voorbereiden om zo de vakantie met je elektrische auto zo aangenaam mogelijk te maken, maar uiteindelijk blijft het vakantie en moet je gewoon genieten.

Krijg je onderweg met een wachtrij te maken? Strek dan even de benen, drink een kop koffie en voor je het weet ben je weer onderweg! Vergeet ook zeker niet eens van onze gratis reisgidsen te downloaden, zo kan je je alvast wat inlezen.

  1. Mis niets van de Romantische Straße met onze reisgids

Herkenbaar: je wil er zeker van zijn dat je niets mist tijdens je vakantie in de Romantische Straße? Dan is er goed nieuws, wij deden alvast al het opzoekingswerk voor jou. Koop onze reisgids Romantische Straße met een volledige uitgestippelde rondreis, en meer dan 100 beschreven bezienswaardigheden (+ GPS coördinaten). Eerst uitproberen? Download je gratis preview reisgids Romantische Straße hier.

Romantische Straße

Gratis reisgids Romantische Strasse downloaden

Wil je elke week leuke reistips en voordelen ontvangen?