Beste fietsslot kopen 2020? Sterkste fietssloten vergelijken

Beste fietsslot kopen 2020? Sterkste fietssloten vergelijken

25 september 2020 in Reisinfo0 reacties

Jaarlijks worden er duizenden aangiftes gedaan voor gestolen fietsen. Ongeacht of het een dure racefiets is of een tweedehands stadsfietsje, het is nooit leuk om je fiets te willen ophalen om er vervolgens achter te komen dat deze er niet meer is. Gelukkig kan je met een goed fietsslot diefstal voorkomen. Er is echter veel keuze tussen fietssloten, dus hebben wij vast de beste fietssloten vergeleken.

Inhoud artikel

  1. Heeft het fietsslot ART-certificering?

Een van de belangrijkste dingen waar je naar kan kijken bij het aanschaffen van een nieuw fietsslot is de ART-certificering. ART is een stichting die zich richt op het voorkomen van diefstal en is gevormd door de ANWB, de BOVAG, de RAI Vereniging en tweewielerverzekeraars.

Het keurmerk wordt alleen gegeven aan de fietssloten die aan bepaalde eisen voldoen, waarna een fietsslot een bepaald aantal sterren krijgt die aangeven hoe hoog de preventiewaarde van het slot ligt.

Om een ART-certificering te krijgen worden fietssloten die aan de eisen voldoen getest op de weerstand tegen bekende diefstaltechnieken. Hierbij wordt gekeken naar hoe makkelijk het is om een slot open te breken of kapot te maken en hoe lang het duurt voordat het lukt.

In principe is het namelijk mogelijk om elk slot open te breken, maar hoe meer weerstand een slot biedt hoe sneller een dief de poging zal staken. De testen worden in Nederland door stichting ART gedaan. In België worden certificering door de Algemene Directie Veiligheid en Preventie, gebaseerd op dezelfde testen als in Nederland. Mogelijk staat er in België dus een ander keurmerk op.

Een slot dat is goedgekeurd met een ART-certificering heeft altijd een opdruk met het keurmerk, een goedkeurnummer van 4 cijfers en het aantal sterren dat het slot heeft. De sterren geven aan hoe hoog de preventieve waarde is van het slot.

  • Hierbij geeft 1 ster minimale beveiliging aan
  • Een goed fietsslot heeft minstens 2 sterren
  • Voor brom- en snorfietsen wordt een slot met 3 sterren aangeraden
  • en voor motorfietsen een slot met 4 of 5 sterren
  • 5 sterren staat dan weer voor de meeste preventieve waarde.

Wat vraagt de verzekering?

De meeste verzekeraars eisen dat er een slot met minstens een ART-2 certificering wordt gebruikt voor de verzekerde fiets. Maar hoe hoger, hoe beter natuurlijk.

Daarnaast kan je ook kijken naar de waarde van je fiets zelf. Fietsen zijn er uiteraard in uiteenlopende prijsklassen. Een vuistregel die vaak wordt gehanteerd door mensen is om toch zeker 10% van de waarde van je fiets uit te geven aan een slot. Op die manier koop je automatisch een veiliger slot, naarmate je fiets meer gekost heeft.

  1. Welke soorten fietssloten zijn er?

Er zijn in principe 6 verschillende soorten sloten die je zou kunnen aanschaffen voor de fiets. Enkele hiervan worden gebruikt om de fiets onbruikbaar te maken, door bijvoorbeeld een pin tussen de spaken te plaatsen wanneer de fiets op slot staat, terwijl andere sloten juist gebruikt worden om fietsen aan objecten in de omgeving vast te zetten.

  1. Ringslot

Het ringslot is het slot dat bijna op elke fiets zit, maar dit soort slot is ook los te koop. Een ringslot zit aan het frame van de fiets vast. Wanneer je de fiets vervolgens op slot wilt zetten draai je het ringslot dicht door middel van een pin die tussen de spaken van het achterwiel komt te zitten. Hierdoor kan het achterwiel niet meer ronddraaien en is de fiets dus niet meer te gebruiken.

Ringsloten zijn dan ook makkelijk in gebruik, en wanneer het slot nog niet onderdeel is van de fiets is deze vaak makkelijk te monteren aan het frame van de fiets. De meeste ringsloten hebben daarnaast tegenwoordig een chip voor registratie, zodat ze makkelijk te traceren zijn wanneer de fiets toch gestolen wordt.

Het is namelijk met ringsloten wel het geval dat de fiets nog steeds meegenomen kan worden door de fiets op te pakken of het achterwiel omhoog te houden terwijl je met de fiets aan de hand loopt.

  1. Boa-slot

Een boa-slot is een soort fietsslot dat niet heel bekend is en ook niet veel gebruikt wordt. Het wordt ook wel een python- of strikjesslot genoemd. Dit slot bestaat uit een kabel die beschermd wordt door brede ringen. De sloten zien er daardoor stevig uit.

De meeste boa-sloten zijn echter heel kwetsbaar. Je kan ze namelijk makkelijk doorknippen tussen de ringen door en de kabel is meestal niet erg sterk. Daarnaast zijn dit soort fietssloten niet erg makkelijk op te bergen.

  1. Vouwslot

Vouwsloten zijn sloten die, zoals de naam al suggereert, uit te vouwen zijn. Dit soort sloten zijn opgevouwen erg compact en zijn daardoor makkelijk mee te nemen. Ook wegen ze vaak niet zo heel veel en zijn ze flexibel. Vouwsloten komen in verschillende afmetingen en kunnen vaak niet alleen aan het wiel en frame van de fiets vastgezet worden maar ook aan een object in de omgeving, zoals een paal of het fietsrek.

De meeste vouwsloten zijn van gehard staal gemaakt en zijn hierdoor stevig. Daarentegen werken ze met verschillende onderdelen die met scharnieren aan elkaar vastzitten, waardoor goedkopere vouwsloten van lagere kwaliteit alsnog makkelijk open te breken zijn. Verder is er nog een bijkomend probleem dat wanneer het gevroren heeft de schakels vastvriezen en lastig uit elkaar te halen zijn.

  1. Beugelslot

Een beugelslot bestaat uit 2 delen: een u-vormig deel met de beugel die je tussen de spaken van je wiel kan zetten en een staafvormig deel waar de beugel in vast komt te zitten. Deze sloten zijn meestal geheel gemaakt van gehard staal en zijn niet makkelijk door te knippen of open te schroeven, waardoor ze als prima beveiliging voor de fiets werken.

Daartegenover staat echter wel dat de sloten niet flexibel zijn en daardoor minder makkelijk vast te maken. Zo zijn ze aan het wiel en fietsframe vast te maken maar kan je ze vervolgens lastig zo plaatsen dat het slot ook nog aan het fietsenrek of een ander object vastgemaakt kan worden.

Daarnaast kunnen deze sloten alsnog opengebroken worden door de fiets als een hefboom te gebruiken, waardoor je de sloten eigenlijk niet midden in het frame vast wil zetten.

  1. Kabelslot

Kabelsloten zijn de fietssloten die je veelal in opgerolde ronde vorm tegenkomt. Het slot bestaat namelijk uit geweven staaldraad met daaromheen een plastic hulsel, waardoor het slot zeer flexibel is en makkelijk mee te nemen.

Kabelsloten zijn daarnaast ook makkelijk in gebruik doordat je de kabel heel eenvoudig door het wiel, fietsframe en een object in de buurt kan rijgen. De meeste kabelsloten zijn dan ook redelijk lang waardoor je ook meerdere fietsen aan elkaar én aan het fietsenrek vast kan zetten.

Wanneer het slot niet in gebruik is rol je het kabelslot gemakkelijk om het zadel vast of stop je het slot in je tas. Een nadeel van deze sloten is dat ze echter makkelijk door te knippen zijn ongeacht de dikte van het slot.

  1. Kettingslot

Kettingsloten zijn net als kabelsloten zeer flexibele sloten. Dit soort fietssloten bestaan uit kettingen van gehard staal die voorzien is van een beschermhoes. De beste kettingsloten zijn van gehard staal gemaakt en de schakels hebben minstens een dikte van 8 mm.

Deze sloten zijn daardoor zelfs met een betonschaar lastig te breken. Kettingsloten zijn vaak niet zo lang als kabelsloten maar geven alsnog de ruimte om het slot door het wiel, frame en vervolgens een object vast te zetten. De sloten zijn steviger en daardoor vaak ook zwaarder, waardoor ze wel minder makkelijk even in je tas te stoppen zijn als het slot niet in gebruik is.

  1. Uit welk materiaal is het fietsslot gemaakt?

Het materiaal van een fietsslot is zeker van belang. Een plastic slot is nou eenmaal makkelijker door te knippen dan een stalen slot. Echter zit er vervolgens ook weer een verschil in de hardheid van het staal.

Eenvoudig staal met een gemiddelde hardheid is bijvoorbeeld minder stevig dan staal dat thermisch behandeld is. Daarnaast hangt de weerstand ook af van de manier waarop het staal gesneden en gevlochten is.

  1. Gewicht van het slot

Ook het gewicht van het slot is van belang, en dit gaat vaak samen met het gebruikte materiaal. Een slot van dik gehard staal is nou eenmaal zwaarder dan een losse kabel. Het is dan ook vaak het geval dat hoe zwaarder een slot is hoe steviger het is.

Natuurlijk zijn er ook zware sloten die van slechte kwaliteit zijn, maar over het algemeen zijn lichte sloten gewoonweg niet zo sterk als zwaardere sloten.

  1. Flexibiliteit van het fietsslot

De flexibiliteit van het slot mag zeker niet vergeten worden. Wanneer een fietsslot niet flexibel is kan deze vaak lastiger bevestigd worden omdat dit soort sloten alleen op een bepaalde manier vastgezet kunnen worden. Sloten die flexibel zijn kan je daarentegen gemakkelijker vastbinden aan een nabije paal of aan het fietsenrek zelf.

  1. Sleutel of cijfercode?

De meeste fietssloten komen met een setje sleutels, maar er zijn echter ook cijfersloten te verkrijgen. Dit soort sloten werken dus met een cijfercombinatie die je in moet voeren om het slot open te krijgen. Je hoeft je hierbij dus geen zorgen te maken om het verliezen van de sleutel.

In de meeste gevallen kan je zelf een combinatie instellen waardoor de codes gemakkelijk te onthouden zijn. Echter zijn dit soort sloten verder af te raden doordat ze enigszins makkelijk te openen zijn, zeker oudere en goedkopere sloten. Zo is het eenvoudig om elk schijfje rond te blijven draaien tot je een klik hoort om zo het slot te openen, waarnaast de sloten vaak ook te forceren zijn.

  1. 9 tips tegen diefstal van de fiets

  1. Zet de fiets zoveel mogelijk in een bewaakte fietsenstalling. Hier krijg je vaak een nummertje mee als bewijs en fietsen kunnen dan ook niet zomaar meegenomen worden. Soms moet je voor bewaakte fietsenstallingen een paar euro betalen maar tegenwoordig zijn steeds meer van dit soort stallingen gratis.

  2. Gebruik 2 sloten waar dat kan, bijvoorbeeld het ringslot dat al op je fiets gemonteerd zit en een kettingslot om je fiets ook nog eens aan het fietsenrek vast te zetten. De meeste dieven zijn gespecialiseerd in 1 soort slot en worden afgeschrikt door dubbele sluitingen, waarnaast je het de dief met 2 sloten ook nog eens lastiger maakt om de fiets in korte tijd te stelen.

  3. Maak het slot zoveel mogelijk vast aan hoger gelegen objecten. Wanneer het slot op de grond ligt is het makkelijker om dit slot kapot te slaan met een steen of vanaf de grond kracht uit te oefenen met een betonschaar.

  4. Ga zoveel mogelijk voor de betere sloten met een keurmerk. Deze zijn wat duurder, maar ze beschermen je fiets goed en de aanschaf van een extra slot is altijd goedkoper dan de aanschaf van een nieuwe fiets.

  5. Zet de fiets zoveel mogelijk op een zichtbare en goed verlichte plek. Zo kan iedereen zien wat er met de fiets gebeurt en valt het sneller op wanneer iemand voor langere tijd bij je fiets staat om het slot open te krijgen.

  6. Draai het ventiel naast het slot. Fietsendieven die het slot open proberen te krijgen met gereedschap gaan je fiets sneller overslaan wanneer er een risico is dat het ventiel afbreekt.

  7. Het is iets meer werk, maar je zou er ook voor kunnen kiezen om het zadel van je fiets af te halen of een band leeg te laten lopen. De kans is dan namelijk kleiner dat de fiets meegenomen wordt. Het oppompen van een band duurt uiteindelijk niet heel lang en een zadel plaats je vaak ook weer makkelijk terug op de fiets.

  8. Laat je fiets graveren met bijvoorbeeld je naam en postcode of je ID-nummer. Zo is de fiets herkenbaar en zal de fiets minder snel meegenomen worden. Daarnaast kan je makkelijk aantonen dat de fiets van jou is. Regelmatig worden er in gemeentes acties gedaan om fietsen van inwoners te merken.

  9. Spuit de fiets in een felle kleur. Zo valt jouw fiets op tussen alle andere fietsen, en doordat de fiets zo herkenbaar is zijn dieven minder snel geneigd om jouw fiets mee te nemen.
  1. Abus Iven 8210

De Abus Iven 8210 is een van de best geteste kettingsloten en helpt de fiets goed te beveiligen, zeker wanneer je dit slot gebruikt in combinatie met een ringslot of een ander slot.

  • De ketting is gemaakt van vierkante schakels van 8 mm dik van gehard staal en is ingepakt met een soepele softcase hoes.
  • De ketting is redelijk zwaar, namelijk bijna 2 kg, maar kan dan ook aardig wat harde klappen verdragen.
  • De ketting is verder in een lengte van 85 cm en van 110 cm te verkrijgen en kan dan ook zowel aan de fiets als aan een object vastgemaakt worden.
  • De softcase om de ketting heen zorgt er verder voor dat er geen slijtage aan het frame van de fiets ontstaat, waarnaast het slot zo ook stof- en waterbestendig is en dus niet snel zal gaan roesten.
  • Dit slot heeft 2 ART-sterren

De Abus Iven 8210 kost €51,59 voor een slot van 100 cm.

  1. AXA Defender

De AXA Defender is een van de beste ringsloten die op dit moment op de markt te verkrijgen zijn.

  • Het slot heeft een ART-2 goedkeuring en is gemaakt van een gehard stalen beugel en een anti-boor cilinder.
  • Het design is daarnaast zeer modern en het slot is op verschillende manieren aan de fiets te monteren.
  • De AXA Defender is namelijk standaard gemaakt voor de montagegaten in het frame van de fiets, maar het is ook mogelijk om extra bevestigingsmaterialen aan te schaffen wanneer dit niet mogelijk is.
  • De Defender heeft verder een extra slot waar een plug-in kabel of ketting in te zetten is, waardoor dit slot goed en makkelijk te combineren is met een tweede slot.
  • De fiets komt verder standaard met een opklapbare sleutel, en bij het kwijtraken van de sleutel kan een nieuwe via de online service van AXA aangevraagd worden.

Dit slot kost €22,95.

  1. AXA Cherto Compact

De AXA Cherto Compact is een goed kettingslot dat perfect als tweede slot te gebruiken is naast een ringslot.

  • De ketting is gemaakt van schakels van gehard staal met een dikte van 8 mm en weegt met 2,2 kg dan ook wel wat zwaarder, maar is hierdoor ook erg sterk.
  • Om de ketting zit een polyester hoes, en in de cilinder van het slot zit een anti-boorplaat.
  • Het sleutelgat is afsluitbaar en daardoor is dit slot stof- en waterbestendig. Wel wordt er aangeraden om slotspray te gebruiken om het slot soepel te houden.
  • De Cherto Compact heeft 2 ART-sterren

Dit fietsslot kost €28,37.

  1. Vinz Ararat

De Vinz Ararat is een beugelslot met maar liefst 4 ART-sterren. Het slot is dan ook gemaakt van ultra gehard staal, is 16 mm dik en 32 cm lang en kan ook gebruikt worden voor motoren.

  • Daarnaast is het slot stof- en waterbestendig.
  • Wel is er enige onderhoud nodig om het slot werkbaar te houden.

Dit slot kost €29,95.

  1. Kryptonite Evolution Mini 7+

De Kryptonite Evolution Mini 7+ bestaat uit 2 losse sloten, het Kryptonite Evolution Mini beugelslot en het Kryptonite Kryptoflex kabelslot. Je bent met de Mini 7+ dan ook extra goed beveiligd.

  • Het beugelslot is klein en geschikt om vast te maken aan het frame van de fiets en een van de wielen.
  • Het kabelslot is vervolgens dun maar gemaakt van geweven staalkabels van 10 mm dik waardoor het alsnog zeer sterk is.
  • Daarnaast is dit slot ruim 2 m lang en kan je de fiets zo gemakkelijk aan het fietsenrek of andere objecten vastzetten.
  • Dit slot heeft een lus aan beide uiteindes en is gemaakt om samen te werken met andere sloten, en je kan het beugelslot door een lus halen.
  • De Kryptonite Evolution Mini 7+ wordt geleverd met 3 sleutels, waarvan er 1 een ingebouwde zaklamp heeft zodat je in het donker makkelijk de sloten kan openen.
  • Het beugelslot heeft daarnaast een draaimechanisme bij het sleutelgat zitten om deze te beschermen tegen vocht en vuil.
  • De sleutels van de Mini 7+ zijn verder te registreren op de website van Kryptonite voor levenslang gratis vervanging bij verlies.

Dit fietsslot kost €59,88.

  1. AXA Newton

De AXA Newton is een kabelslot dat je makkelijk kan gebruiken als extra beveiliging. Het is een modern slot gemaakt van staal met een matte coating eromheen.

  • De cilinder van het slot is verder voorzien van automatische afdekking waardoor dit slot water- en stofbestendig is.
  • De Newton is verder flexibel en verschillende afmetingen te verkrijgen, namelijk 60 cm, 120 cm, 150 cm en 180 cm.
  • De AXA Newton wordt geleverd met een framehouder waarop alle type Newton kabels aan vast te maken zijn.
  • De sleutels van het slot zijn symmetrisch en hebben dus geen boven of onderkant waardoor je nooit meer moeilijk hoeft te doen bij je fietsslot.
  • Daarnaast is de sleutel niet nodig om de fiets op slot te draaien.
  • Wanneer je de sleutel kwijt raakt kan je verder gemakkelijk een nieuwe sleutel aanvragen via de online service van AXA.

Een kabelslot van 150 cm kost €19,50.

Fietsgids Limburg

Gratis fietsgids Limburg downloaden

Wil je elke week leuke reistips en voordelen ontvangen?