Beste fietsverlichting kopen 2020: wat is het beste fietslicht?

Beste fietsverlichting kopen 2020: wat is het beste fietslicht?

22 september 2020 in Reisinfo0 reacties

Wanneer je in het donker fietst heb je goede fietsverlichting nodig voor jouw eigen veiligheid: je wil zowel zien als gezien worden. Dit is het geval wanneer je in het donker naar huis fietst vanaf je werk of uit school, maar ook wanneer je regelmatig in het donker nog een rondje op je racefiets of door het bos op de mountainbike gaat maken.

Er zijn veel verschillende modellen fietsverlichting te verkrijgen in verschillende prijsklassen en met een verschil in lichtsterkte. We leggen uit waar je op moet letten bij het aanschaffen van nieuwe fietsverlichting.

Inhoud artikel

  1. De beste fietsverlichting: onze top 5

We hebben veel verschillende soorten fietsverlichting getest (onder andere keken we naar de lichtsterkte, de prijsklasse, hoe lang gaat de accu mee,...) en dit zijn onze top 5 aanraders:

  1. BBB Cycling NanoStrike 400 BLS-130
  2. Lezyne Micro Drive Pro 800XL
  3. Lezyne Macro Drive 1300XL
  4. Sigma Sportster/Mono
  5. Garmin Varia UT800 Smart

Wil je graag meer weten over deze modellen en merken? Lees dan zeker het volledige artikel, daarin geven we graag nog extra uitleg!

  1. Wettelijke eisen fietsverlichting

Wanneer je fietsverlichting aan gaat schaffen is het ook handig om te weten wat de wettelijke eisen voor de verlichting zijn. In de meeste landen komen deze regels grotendeels overeen, maar wanneer je op vakantie gaat is het aan te raden om hier nog even naar te kijken.

Zo mag je bijvoorbeeld in België en Nederland zowel vaste lampen als losse fietslampjes gebruiken, maar moet je in Kroatië en Slowakije vaste lampen hebben.

  • In België en Nederland is het verplicht om fietsverlichting te gebruiken tussen zonsondergang en zonsopgang, maar ook bij slecht zicht door bijvoorbeeld mist of sneeuw.
  • Het licht dat aan de voorkant van de fiets schijnt moet wit of geel zijn, terwijl het achterlicht rood dient te zijn.
  • Je mag maximaal 1 voorlicht en 1 achterlicht gebruiken, tenzij de fiets 2 voor- of achterwielen hebt.
  • Wanneer je een aanhanger achter de fiets hebt hangen dient deze 1 lampje in de linker- en 1 lampje in de rechterhoek te hebben.
  • De fietsverlichting dient recht vooruit of achteruit te schijnen en moet goed zichtbaar zijn. Het is dus niet de bedoeling dat een lamp naar beneden schijnt waarbij het wiel verlicht wordt. Op deze manier zien tegenliggers je namelijk alsnog niet goed aankomen.
  • Losse lampjes mogen op de kleding vastgezet worden, bijvoorbeeld aan je tas of rugzak maar dienen in alle gevallen goed zichtbaar te zijn.
  • Het licht hoeft niet te branden als je stilstaat, maar dat is wel aan te raden.

Wat met knipperlichten en reflectoren?

Hou er ook rekening mee dat de verlichting in België mag knipperen, maar in Nederland krijg je een boete voor knipperende lichten. Lichten mogen in geen geval de tegenligger verblinden.

Naast verlichting dien je ook reflectoren op bepaalde plekken op de fiets te hebben. Zo dienen de pedalen van de fiets oranje reflectoren te hebben, moeten er witte of gele reflectoren op de wielen of banden en moet je achter op de fiets nog een rode reflector hebben. In Nederland mag dit geen driehoek zijn. In België is daarnaast ook nog een witte reflector voor op de fiets verplicht.

Duits StVZO-keurmerk

Zoals gezegd verschillende de regels in andere landen nog wel eens. In Duitsland moeten de lichten bijvoorbeeld een StVZO-keurmerk hebben. Fietsverlichting die je in Duitsland aanschaft zal dan ook dit keurmerk hebben, en de meeste internationale merken die fietsverlichting verkopen hebben meestal ook één of meerdere modellen met dit keurmerk.

Lichten met een StVZO-keurmerk hebben een lichtbundel die aan de bovenkant is afgevlakt. Dit is om te voorkomen dat je een tegenligger verblindt. Hierdoor zijn deze fietslampen echter wel minder geschikt voor off-road gebruik.

  1. Hoeveel licht geeft de fietslamp?

Bij de aanschaf van fietsverlichting is natuurlijk het licht dat de lamp geeft het meest belangrijk. Er zit echter een groot verschil in lichtsterkte tussen de verschillende modellen, en het ene model is meer geschikt voor dagelijks gebruik in de stad terwijl andere lampen alleen voor het fietsen in gebieden met weinig tot geen licht te gebruiken zijn.

Bij fietsverlichting wordt gesproken over het aantal lumen dat een lamp heeft. Hiermee wordt de lichtsterkte van de verlichting uitgedrukt. Het aantal lumen van een fietslamp staat dan ook voor al het licht dat de lamp in elke richting uitstraalt.

  • Verlichting van zo’n 50 tot 100 lumen geeft bijvoorbeeld genoeg licht om je zichtbaar te maken in het verkeer wanneer er ook straatverlichting aanwezig is.
  • Vanaf 500 lumen kan je ook onverlichte wegen verlichten.
  • Voor extra donkere gebieden, bijvoorbeeld in een onverlicht bos, kunnen lampen met ruim 1000 lumen goed van pas komen. In vergelijking heeft een auto koplampen van zo’n 1500 lumen.

Naast lumen wordt er soms ook over candela gesproken. Dit is hoeveel lumen er precies in een bepaalde hoek worden uitgestraald. Dit geeft dus aan hoe geconcentreerd het licht is. Hierbij heeft 1 candela de lichtsterkte van 1 standaard kaars. Hoe hoger het getal, hoe geconcentreerder en dus hoe feller het licht is.

Daarnaast wordt ook lux gebruikt. Dit is de hoogte van de totale lichtstroom. Hierbij wordt dus de breedte van de uitstraling van de lichtstroom aangegeven op 1 m afstand van de lamp.

Een lichtstroom van 1 m is bijvoorbeeld prima voor in de stad maar voor onverlichte paden of in het bos wil je liever iets breder zodat je meer van de omgeving kan zien.

Het is dan ook belangrijk om naast de hoeveelheid lumen ook te kijken naar hoe het licht wordt uitgestraald. Wanneer je een lamp hebt die een prima aantal lumen heeft voor het gebied waar jij door fietst maar dit over een grote breedte uitstraalt is de concentratie van het licht klein en wordt het dus verder voor je uit minder fel.

Wanneer je echter een felle lamp hebt waarbij het licht in een kleine bundel geconcentreerd licht wordt uitgestraald je vooral een klein fel puntje licht voor je. In principe is een waaiervormige vorm van het licht fijner om een breder pad licht te geven, maar wanneer je in gebieden met minder of geen straatverlichting fietst wil je dus wel een hoger aantal lumen om ervoor te zorgen dat je over het gehele lichtvlak genoeg kan zien.

  1. Wanneer ga je de fietsverlichting gebruiken?

Ook het gebruik van de fietsverlichting is belangrijk om over na te denken. Wanneer je alleen de lampen nodig hebt om in de schemering van werk of school naar huis te fietsen door een verlicht gebied zal je geen dure, felle lamp nodig hebben, maar wanneer je veel in het donker fietst of veel op onverlichte paden terecht kom wil je juist een fellere lamp. Voor een racefiets wil je weer een klein lichtje dat genoeg licht geeft als je snel fietst maar dat niet te zwaar is.

Fietsen op plekken met straatverlichting

Wanneer je vooral gebruik maakt van een stadsfiets op plekken waar het nooit erg donker wordt door omliggende straatverlichting is een basis straatverlichting van zo’n 50 tot 100 lumen prima. Hiermee verlicht je namelijk zelf de omgeving niet, maar dat is ook niet nodig door de aanwezige verlichting. Daarentegen word je wel goed gezien. Dit soort fietsverlichting is over het algemeen klein en lichtgewicht, en zijn dan ook perfect voor korte ritten door de stad naar en van school of werk.

Fietsen op donkere plekken

Wanneer je met een stadfiets op wat minder goed of geheel onverlichte plekken terecht komt tijdens je fietstocht is een verlichting met iets meer lumen aan te raden. Fietsverlichting van zo’n 100 tot 400 lumen geven je beter zicht bij matig verlichte omgevingen en zijn dan ook een goede aanvulling op straatlantaarns. Je verlicht hiermee ook een klein beetje het wegdek en je kan op donkere plekken zo dan ook meer zien. Ook wanneer je in het donker rustige ritjes maakt op een racefiets is een dergelijk licht prima te gebruiken.

Sportfietsers die in het donker fietsen

Voor de sportfietsers die meer in het donker fietsen, veelal buiten de bebouwde kom, is een verlichting met zo’n 400 tot 800 lumen geschikt. Hiermee heb je ook op hogere snelheden een flinke lichtopbrengst waardoor je de omgeving ook goed verlicht, zodat je zelf de omgeving goed kan zien. Met dit licht zie je niet alleen de weg voor je prima maar ook eventuele grotere obstakels om je heen en verder weg.

Met de mountainbike door het donkere bos?

Rij je in het pikkedonker, bijvoorbeeld in beboste gebieden, op hoge snelheden, dan is een lamp van meer dan 800 of zelfs 1000 lumen aan te raden. Deze lichtkanonnen zijn dan ook echt alleen bedoelt voor racefietsers en mountainbikers, om zo op volle snelheid in onverlichte omgevingen alsnog goed zicht te hebben. Deze lampen zijn op hun sterkst de felste voor op de fiets en zijn dan ook een stuk duurder, en kan je dus goed gebruiken wanneer je ’s nachts door een donker bos op volle snelheid fietst.

Let ook op je achterlicht

Nu is voorverlichting natuurlijk superbelangrijk om zelf te kunnen zien, maar het achterlicht mag zeker niet vergeten worden. Deze lichten zijn niet heel sterk, vaak maximaal 250 lumen, en zijn dan ook alleen belangrijk voor jouw zichtbaarheid in het donker voor achteropkomend verkeer. Hier zijn echter ook weer goedkopere lichtjes tot geavanceerde modellen voor te krijgen.

Zo is er tegenwoordig veel slimme verlichting, die bijvoorbeeld een ingebouwde radar hebben om de afstand met het achteropkomend verkeer te meten. Zo zou het licht feller kunnen gaan branden wanneer de auto achter je dichterbij komt. Enkele achterlichten kan je ook verbinden met je fietscomputer zodat de radar door kan geven of er verkeer achter je is en hoe dicht bij de achterliggende auto’s zijn.

Sommige lichten kunnen zich ook aanpassen aan de hoeveelheid licht in de omgeving, en kunnen dan feller gaan schijnen wanneer het donkerder wordt of wanneer je de straatverlichting achter je laat.

Dagrijverlichting: nuttig of niet?

Tegenwoordig zie je ook steeds meer dagrijverlichtig. Deze verlichting zorgt ervoor dat je in het daglicht nog zichtbaarder bent voor ander verkeer, bijvoorbeeld wanneer er geen fietspad is en je op de rijbaan moet fietsen. Dagrijverlichting knippert fel en soms ook onregelmatig.

Dit betekent wel dat dit soort verlichting in Nederland niet toegestaan is, maar in België kan je deze lampen prima gebruiken. Ook wanneer je op vakantie in het buitenland een stukje door een berggebied of door de bossen gaat fietsen kan dit soort fietsverlichting erg fijn zijn om je wat zichtbaarder te maken.

  1. Wat is de accuduur?

Wanneer je eenmaal hebt besloten wat voor soort fietsverlichting je nodig hebt is er nog steeds veel keuze. Nu kan je gaan kijken naar hoe lang je wilt dat het licht mee gaat. Sommige fietsverlichting werken op accu’s, terwijl andere modellen nog op batterijen werken. Bij een batterij ligt het aan het merk en type dat gebruikt wordt hoe lang de batterij mee kan gaan.

Zo zal een Duracell batterij meer uren kunnen maken dan een huismerk batterij. Meestal worden AA, AAA of CR2032 batterijen gebruikt, en deze zijn ook makkelijk te vervangen. Daarnaast zijn er tegenwoordig ook oplaadbare batterijen die je voor de verlichting zou kunnen gebruiken.

Het nadeel van een batterij is echter wel dat er in vergelijking met een accu weinig kracht achter zit en dat het licht niet heel sterk zal zijn. Ook zijn batterijen minder duurzaam dan een accu en zal je ze sneller moeten vervangen.

Accu’s hebben over het algemeen een laag energieverbruik en een hoge lichtopbrengst. Accu’s gaan dan ook een stuk langer mee dan batterijen. Ook is het meestal het geval dat de accu’s van duurdere modellen langer aan een stuk door kunnen branden dan de accu’s van goedkopere modellen. Dit is echter ook afhankelijk van de stand waarop het licht brand. De meeste lampen met een accu hebben 2 of zelfs meer standen, zodat je het licht zwakker of feller kan maken indien nodig.

Daarnaast zit er vaak een knipperstand op. Wanneer je een dergelijke lamp vooral op de zwakste stand hebt staan zal de verlichting langer meegaan dan wanneer je constant de felste stand aan hebt staan. Wanneer de accu wordt opgeladen door zonne-energie zal de lamp echter nog iets minder lang meegaan dan wanneer je de lamp met een kabeltje oplaadt. Koop bij twijfel altijd een grotere accu dan je denkt nodig te hebben zodat je niet plots zonder licht komt te zitten.

  1. Welke manier van opladen?

Ook de manier van opladen is een overweging waard. Tegenwoordig zijn er namelijk veel lampen die je gemakkelijk via een USB-kabeltje op kan laden. Zo kan je de lamp via een telefoonlader, powerbank of aan de computer opladen. Dit duurt afhankelijk van de oplaadmanier en de grootte van de accu zo’n 3 tot 6 uur en kan je dus makkelijk ’s nachts doen.

In eerste instantie waren het voornamelijk de grotere, duurdere lampen die met USB opgeladen konden worden maar tegenwoordig zijn ook steeds meer kleinere, goedkopere lampjes op deze manier op te laden. Sommige modellen geven ook automatisch aan wanneer de accu leeg begint te raken of gaan op spaarstand wanneer de accu bijna leeg is.

Wat met zonne-energie of de klassieke dynamo?

Enkele lampen kunnen ook worden opgeladen door zonne-energie. Vaak zitten er kleine zonnepanelen boven op de verlichting en worden de lampen zo tijdens een fietstocht in daglicht opgeladen. Je moet de verlichting dus in de zon zetten om deze op te kunnen laden, waardoor het opladen in druilerige en donkere periodes langer duurt.

Daarnaast heb je ook nog steeds fietslichten die door middel van dynamo’s werken, waarbij het licht alleen werkt wanneer de fiets in gebruik is. Wanneer je stilstaat heb je dus ook gelijk geen verlichting meer.

Met de dynamo op je wiel fiets je echter vaak zwaarder dan zonder dynamo, waarnaast het ook langzaam het wiel laat slijten. Dynamoverlichting werkt verder ook niet op een wielerfiets en wanneer de weg nat is werkt de dynamo ook minder goed. Tegenwoordig zijn dynamo’s dan ook niet meer de standaard en zitten ze niet meer op veel fietsen. Ze zijn nog wel te koop om op de fiets te zetten maar verlichting op batterijen of een accu heeft toch de voorkeur.

  1. Hoe de fietsverlichting bevestigen?

Als laatste is er nog de manier waarop de fietsverlichting aan de fiets bevestigd kan worden. Tegenwoordig zijn veel fietslampen te verkrijgen met een flexibele rubberen band waarmee je de lampen overal op je fiets vast kan zetten. Daartegenover heb je ook modellen die via speciale houders op de fiets gemonteerd kunnen worden of onder bepaalde fietscomputers gezet kunnen worden.

Echter passen de houders niet altijd op het stuur en zitten ze met schroeven vast, waardoor het ook meer tijd kost om te monteren. Als hier speling bij ontstaat, bijvoorbeeld doordat de schroeven losser komen te zitten door hobbels.

Hierdoor gaat de lamp rammelen en schijnt de verlichting niet meer stabiel. Een rubber elastiek is veel soepeler en gemakkelijk te bevestigen. Ook rubberbanden slijten op den duur maar dit is makkelijker te vervangen.

  1. Welke merken kopen?

Er zijn ontzettend veel merken fietslampjes te verkrijgen en zelfs supermarkten en andere winkels verkopen tegenwoordig goedkope huismerklampjes. Bekende en goede merken zijn echter Lezyne, Garmin, Sigma, Bontrager en BBB.

  • Lezyne heeft een uitgebreid assortiment, maar is over het algemeen wel wat prijziger.
  • Garmin staat bekend om de slimme achterlampjes die te verbinden zijn met smartwatches waarmee je het licht kan bedienen.
  • Sigma is daarentegen wat goedkoper en verkoopt veel kleine lampjes die makkelijk in gebruik zijn.
  1. BBB Cycling NanoStrike 400 BLS-130

Dit kleine fietslampje is perfect voor dagelijks gebruik.

  • Het lampje heeft een maximaal bereik van 400 lumen en geeft dus meer zichtbaarheid in verlichte gebieden.
  • De verlichting is compact en heeft een geheugenstand om de laatst gebruikte lichtstand te onthouden.
  • De lamp kan tot wel 48 uur mee en kan worden opgeladen met een USB-kabel.
  • Daarnaast is het lichtje met de strap gemakkelijk te monteren.

Je betaalt voor deze lamp €42,95.

  1. Lezyne Micro Drive Pro 800XL

Deze Lezyne LED fietsverlichting is wat duurder, maar levert een hoge lichtopbrengst en is daarnaast ook makkelijk in het gebruik.

  • De lamp heeft 5 vaste en 3 knipperstanden met een maximale output van 800 lumen, waarmee je jezelf niet alleen zichtbaar maakt maar ook echt ver voor je uit van alles kunt zien.
  • De accuduur is zo’n 87 uur op een lage stand en de lamp is goed op te laden met de geïntegreerde, kabelloze USB-stick.
  • De lamp is makkelijk te bedienen, ook wanneer je dikke handschoenen draagt, en is door de rubberen strap simpel te bevestigen aan het stuur.

Deze lamp heeft een prijs van €59,95.

  1. Lezyne Macro Drive 1300XL

De Lezyne Macro Drive 1300XL gaat nog een stapje verder qua innovatieve fietsverlichting.

  • De lamp heeft een maximale stand van 1300 lumen, waarmee dit een van de lampen met de hoogste lichtopbrengsten op de markt is.
  • De lichtstraal is in het midden extra helder maar ook de omgeving wordt goed verlicht.
  • De lamp heeft 5 vaste en 2 knipperstanden en heeft een brandduur van 148 uur op de laagste stand.
  • De fietsverlichting is op te laden met een micro-USB kabel in 3,5 uur en is makkelijk te bevestigen met de rubberen strap.
  • Daarnaast is de lamp te combineren met een remote switch.

Je betaalt voor deze verlichting wel wat meer, namelijk €89,95.

  1. Sigma Sportster/Mono

De Sigma Sportster/Mono is een modieuze lamp die geleverd wordt samen met een achterlicht.

  • De verlichting is met een output van 30 lux prima voor stadsverkeer en heeft 2 standen waarmee het 3,5 uur of 7 uur lang mee kan gaan.
  • Een batterij-indicator geeft door middel van 5 niveaus aan hoe vol de accu nog zit.
  • Opladen doe je met de micro-USB in 4 uur.
  • De lamp is vast te zetten aan het stuur met een klikmontage waarvoor geen gereedschap nodig is en is ook makkelijk afneembaar.
  • Daarnaast is de lamp simpel te bedienen door middel van een klikschakelaar

Deze fietsverlichtingsset kost €79,99.

  1. Garmin Varia UT800 Smart

De Garmin Varia UT800 is een smartverlichting die de lichtintensiteit veranderd afhankelijk van de snelheid waarop gefietst wordt.

  • Ook kan je de helderheid gemakkelijk aanpassen door de verlichting aan een Garmin Edge fietscomputer of sporthorloge te koppelen.
  • De lamp heeft 5 verschillende standen tot 800 lumen en gaat tot 25 uur mee op de laagste stand, wanneer de lamp makkelijk op te laden is met het laadkabeltje.
  • De lamp ziet er minimalistisch uit en is met een universele voorsteun op het stuur te bevestigen.

De lamp is wel wat duurder en kost €169.

Fietsgids Oost-Vlaanderen

Gratis fietsgids Oost-Vlaanderen downloaden

Wil je elke week leuke reistips en voordelen ontvangen?