FB

Waarom is wandelen zo gezond? Dé 11 x beste redenen

Waarom is wandelen zo gezond? Dé 11 x beste redenen

28 oktober 2018 in Reisinfo0 reacties

Wil je meer bewegen, maar weet je niet hoe? Dan hoef je helemaal geen moeilijke en dure oplossingen te bedenken. Het enige dat je nodig hebt, zijn een paar goede schoenen en een voordeur die naar buiten leidt. Want: wandelen is een ontzettend simpele maar uiterst effectieve manier om je gezondheid, humeur en geest een flinke positieve boost te geven!

Wandelen heeft alleen maar voordelen. Welke dat precies zijn? Dat lees je in dit artikel...


Inhoud artikel

  1. Wandelen verbrandt calorieën

Zoals met elke vorm van beweging, zal je ook met wandelen calorieën verbranden. Indien je gemiddeld aan een stevig tempo van ongeveer 6 kilometer per uur wandelt, zal je tussen de 5 en 8 calorieën per minuut verbranden, afhankelijk van je gewicht en lengte. Concreet verbrand je dus ongeveer 280 calorieën, wanneer je 45 minuten wandelt. Je moet ongeveer 7000 calorieën verbranden om 1 kilogram lichaamsvet te verbranden. Wandel je elke dag 45 minuten en verander je niets aan je voeding, dan weeg je na 25 dagen 1 kilo minder!


  1. Wandelen is uiterst toegankelijk

Als je kan stappen, dan kan je wandelen. Wandelen is zeer toegankelijk. Je hebt er geen dure sportuitrusting voor nodig. wandelen kan echt altijd en overal, alleen of samen. Je zult dus onmogelijk nog een excuses kunnen zoeken om niet te gaan bewegen!

  1. Een wandeling is telkens anders

In tegenstelling tot een bezoekje aan de sportschool, zal je je tijdens een fikse wandeling niet blind staren op een betonnen muur of telkens dezelfde mensen. Nee, een wandeling is letterlijk iedere keer anders.

Je kunt naar rustige plekken gaan, zoals een mooi bos, een park, de hei, het strand, de duinen, een meer of rivier… Zoek je liever de drukte op, dan kan je kiezen voor een stadswandeling. Kortom: wandelen is elke keer weer een nieuw avontuur.


  1. Wandelen kan alleen, maar ook in groep

Het leuke aan wandelen is, da je niet moet wachten tot je een partner vindt om met je mee te sporten. Heb je nood aan een goede babbel? Nodig dan een vriend of vriendin uit, en klets lekker bij tijdens het wandelen. Zo krijgt je lichaam beweging en je geest de nodige hulp en bijstand. Wanneer je weer thuis bent, kan je er terug voor een tijdje tegenaan. Of wat dacht je van een wandelzoektocht, dan maak je het ook nog een beetje spannend tijdens het wandelen.


  1. Wandelen kost bijna niets

Wandelen is in principe helemaal gratis. Het enige dat wel een kleine investering vraagt, is een paar goede wandelschoenen. Voor de rest maak je wandelen zo duur als je zelf wil. Wandelevenementen kosten vaak niets, of misschien enkele euro’s. En op onze website vind je heel wat GRATIS wandelroutes!

  1. Met wandelen bouw je een prima conditie op

Wandelen is een fantastische manier om op een rustig tempo een solide conditie op te bouwen. Heb je in het geheel geen fysieke conditie? Dan begin je gewoon erg rustig, met een wandeling van 30 minuten over vlak parcours. Doe dit in het begin 2 à 3 dagen per week en bouw langzaam zowel de duur als de frequentie van je wandelingen op.

Door telkens wat langer en vaker te wandelen, vergroot je het vermogen van je longen om zuurstof op te nemen. Je uithoudingsvermogen en conditie zal zelfs na de eerste week al een boost krijgen!


  1. Wandelen biedt vrijwel geen risico op blessures

Wanneer je een normaal tempo aanhoudt en in een paar kwalitatief goede wandelschoenen investeert, dan is het risico op blessures zo goed als nihil. Wandelen is nu eenmaal een compleet natuurlijke methode van bewegen die je toch al dagelijks uitvoert, dus je hoeft geen enkele spier extreem te belasten.

Ook is er geen sprake van schokkerige bewegingen zoals bij lopen, waardoor je gewrichten het zwaar te verduren hebben. Ga je een erg lange wandeling maken, of één met veel heuvels? Investeer dan wat tijd in rek- en stretchoefeningen en een opwarming. Zo geef je je spieren de nodige flexibiliteit.

Schenk jezelf een paar goede stapschoenen met kwalitatieve sokken en eventueel ondersteunende wandelstokken zodat je minder snel blaren of blessures krijgt.


  1. Wandelen heeft vele gunstige effecten op je gezondheid

Wandelen heeft vele positieve effecten op je algehele gezondheid. Wandelen helpt je een solide weerstand op te bouwen.

5 voordelen van wandelen voor je gezondheid:

  1. Door te wandelen wordt het risico op diabetes verlaagd met circa 60%. Na een tijdje neemt de insulinegevoeligheid stapsgewijs af.
  2. Wandelen heeft een gunstige invloed op de conditie van je hart- en bloedvaten. Je verlaagt zowel je bloeddruk als slechte cholesterol, waardoor het risico op hartproblemen al afneemt vanaf 1 stevige wandeling per week.
  3. Wandelen is zeer goed voor je spieren en botten. Vaak wandelen is gunstig voor je kraakbeen, weinig beweging leidt namelijk tot verdunning van het kraakbeen en dit kan weer problemen met je gewrichten tot gevolg hebben. Vaak wandelen zorgt voor sterk kraakbeen, sterke botten en sterke spieren.
  4. Wandelen heeft ook nog eens een goed effect op je geheugen. Je hersens blijven actief en dit kan leiden tot een vermindering van de kans op Alzheimer. Studies hebben aangetoond dat regelmatig bewegen het risico op Alzheimer met maar liefst 20% tot 50% kan verkleinen.
  5. Wandelen kan ook de kans op kanker verminderen. Vooral mensen met darmkanker kunnen baat hebben bij een fikse wandeling, de overlevingskans wordt hiermee vergroot. Idem geldt voor borst- en baarmoederkanker. Natuurlijk is wandelen geen remedie, maar een positieve bijdrage kan het zeker leveren.

  1. Wandelen is fantastisch voor je humeur

Wandelen heeft een enorm positief effect op het humeur. Heb je wel eens last van onprettige gevoelens, of ben je depressief of angstig? Wandelen maakt serotonine aan. Serotonine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Het wordt aangemaakt wanneer je in beweging bent en/of mooie dingen aanschouwt. De combinatie natuur en beweging zijn in deze gevallen dus ideaal.

  1. Wandelen is goed voor je nachtrust

Wandelen stimuleert je dag- en nachtritme. Door veel tijd in de open lucht te spenderen, zal je lichaam als vanzelf voelen wanneer het donker wordt en moe worden. Daarnaast zorgt de beweging zelf al voor een voldaan en rustig gevoel, waardoor woelen in bed tot het verleden hoort.

  1. Haal je wandelschoenen uit de kast en download GRATIS wandelroutes!

Ben je net als ons enthousiast geworden bij al die redenen? Zoek je nog inspiratie voor je volgende wandelavontuur? Download dan één van onze vele GRATIS wandelroutes of stadswandelingen!

2 gratis wandelboeken met meer dan 35 wandelingen

Trek je wandelschoenen en ga stevig stappen !

Wil je elke week leuke reistips en voordelen ontvangen?